شروع تعامل بخار و ماشین!!!

دیگ بخار فولاد آرین

اغلب کسانی که دیگ بخار تولید میکنند نمیدانند کی و چطور دیگ بخار شروع شد یا اصلا خود بخار کی به قدرتش پی برده شد بگذارید با یک داستان شروع کنم؛ روزی پسر بچه ای موقع جوشیدن کتری روی اجاق شومینه متوجه شد که درب کتری بالا پایین میپرد با خودش گفت مگر بخار آب چقدر قدرت دارد که درب فلزی و سنگین کتری را اینقدر بالا و پایین میبرد این اولین جرقه در ساخت ماشین بخار و مخصوصا قطار بود. مخترع اسکاتلندی جیمز وات که اغلب از او به عنوان مخترع ماشین بخار یاد می‌شود چهره اصلی انقلاب صنعتی است. اگر دقیق تر نگاه کنیم وات اولین تولید کننده یا همان سازنده دیگ بخار نیست بلکه قبل تر از او هرو او آلکساندریا در اولین قرن میلادی ابزارهای مشابه با ماشین های بخار پیشنهاد کرد و در ادامه راه او تقریبا در سال 1700 میلادی (دقیقش را بخواهید 1698 میلادی است ولی هفده دو صفر حفظ کردنش راحت تر است) شخصی به نام توماس ساوری (هنوزم نمیدونم فامیلیش چطور تلفظ میشه) ماشینی را مشابه به ماشین های هرو آو به ثبت رساند از ماشین او فقط برای تلمبه کردن آب استفاده میشد. چند سال بعد فردی به اسم توماس نیوکومن (معنی تحت الفظی فامیلش میشه کومن جدید) این ماشین تلمبه را پیشرفته تر کرد که برای خارج کردن آب از زغال سنگ استفاده میشد.
و اما وات، جیمز وات با اینکه فقط یک دوره کارآموزی را به مدت یک سال در زمینه ابزار سازی گذرانده بود ولی چون از استعداد و نوآوری فراوان برخوردار بود توانست راه خود را هموار کند و به موفقیت برسد. وات هنگامی که مشغول تعمیر ماشین نیوکومن بود به ماشین بخار علاقمند شد. وات را به دلیل تغییرات اساسی و مهمی که روی ماشین اختراعی نیوکومن بوجود آورد مخترع اولین ماشین بخار میدانند. ایشان اولین محفظه جداگانه تراکم بخار را به ماشین اضافه نمود و همچنین به وسیله عایق بندی، سیلندر بخار را مجزا کرد اینها و چند فقره تغییرات و اصلاحات کوچک تر باعث کارایی ماشین بخار و باعث تولید یک ماشین بخار دو طرفه شد. او بعدا با اختراع یک سری چرخ دنده هایی باعث شد تا حرکت تناوبی موتور به حرکت دورانی تبدیل شود اما وات استعداد زیادی در تجارت نداشت به همین دلیل در سال 1775 به اتفاق ماتیو بولتون که مانند خودش مهندسی چیره دست بود و هم معامله گری توانا بود شرکتی تاسیس کردند. شرکت وات – بولتون تعداد بسیار زیادی موتور بخار تولید و به بازار عرضه کردند. که ثروت سرشاری را نصیب آن دو کرد.
واقعا در باب اهمیت ماشین بخار گرافه گویی نمیشود درست است که اختراعات دیگری در صنعت ماشینی شدن نقش داشتند ولی هیچ کدام نمیتوانستند به تنهایی حیاتی باشند. مثلا اگر چه از نیروی آب و باد برای به گردش درآوردن چرخ آسیاب ها استفاده میشد ولی همواره این عضلات انسان بودند که منبع اصلی نیرو بودند و این خود به تنهایی عامل محدود سازی ظرفیت تولید صنعتی بود با اختراع ماشین بخار این محدودیت بر طرف شد. پس از آن انرژی بسیار زیادی برای تولید در دسترس بود و مرتباً نیز به میزان آن افزوده می‌شد.

مخازن تحت فشار فولاد آرین-قسمت دوم
مخازن تحت فشار فولاد آرین-قسمت دوم
مخازن تحت فشار فولاد آرین – قسمت اول
مخازن تحت فشار فولاد آرین – قسمت اول
ویژگی های دیگ های آب داغ فولاد آرین
ویژگی های دیگ های آب داغ فولاد آرین
دیگ آب داغ فولاد آرین
دیگ آب داغ فولاد آرین
چرا دیگ روغن داغ فولاد آرین؟
چرا دیگ روغن داغ فولاد آرین؟
دیگ های آب گرم فولاد آرین را بیشتر بشناسیم
دیگ های آب گرم فولاد آرین را بیشتر بشناسیم
دی اریتور ها چه وضایفی دارند؟
دی اریتور ها چه وضایفی دارند؟
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
  1. متاسفانه در حال حاظر امکان نظر دهی برای این مطلب غیر فعال میباشد در صورت نیاز میتوانید با پشتیبانی در تماس باشید یا از قسمت چت آنلاین اقدام کنید.